onsdag den 19. marts 2014

Rookie Runner aka Total Nybegynder!

Så er jeg på højkant igen. Puha, den weekend tog næsten livet af mig.....

Nu er der jo ikke mere end 1½ måned til jeg skal løbe Lillebælt Halvmarathon. Det er stadig uvirkeligt for mig. Selvom jeg løb 15 km i søndags, så er der stadig et stykke vej op til de 21 km.


Hmm.... Jeg startede med at løbe i juni 2012 og det første løb jeg melder mig til er et halvmarathon....
Ja, hvorfor ikke?

Det bliver dog ikke det første løb jeg deltager i alligevel. Min veninde og jeg har meldt os til Strandvejsløbet. En lillesøster til Lillebælt på 10 km, som løbes lørdag d. 29.3 ved Middelfart. En flad og strækning langs vandet, se mere her : Strandvejsløbet.
Og det glæder jeg mig meget til :-)
Det er alt det praktiske jeg er lidt "nervøs" over. Hvor henter jeg startnummer, hvad skal jeg gøre, hvor skal jeg stå osv osv osv.... Hader at føle mig "dum", så det skal bare overståes. Og hader at "stå i vejen" og være nybegynder og ikke vide en skid om hvad jeg laver.
Men jeg kan da løbe 10 km, så det er da en start.
Vi nåede heldigvis også at få plads til RUNway, 10 km d.15/16 maj. DET bliver en oplevelse!


Tænk at jeg er nået dertil at jeg glæder mig til at løbe 10 km og at jeg faktisk synes det er en fornøjelse. Jeg fatter slet ikke den udvikling der er sket og hvad det her løberi har gjort for mig.
Det har været hårdt og en kæmpe udfordring på SÅ mange måder, da jeg ikke har haft nogen personlig erfaring at trække på.
Jeg læser et par løbeblogs, blandt andet denne Fit´n´run og denne Vejen til det lange løb, artikler om løb og spørger dem jeg kender der løber. Og jeg er så glad for at de erfarne løbere er så villige til at dele deres erfaringer og viden.
Jeg er blandt andet blevet advaret om de der energi-gels, at hvis man ikke er vant til dem, så kan man få alvorligt ondt i maven. Se, det var en fælde jeg godt kunne falde i! Lige nu nøjes jeg med chokolade og vand indtil videre.

Jeg har haft stor glæde af min Runkeeper-app. Den var skyld i at jeg overhovedet kom igang. Det at have et program jeg skal følge, er en super god ting for mig som ingen erfaring har. Og jeg følger det slavisk! Ja, det er jeg en lille smule "skør" med, men det fungerer altså bare bedst for mig. Springer jeg en træning over, er jeg SIKKER på at jeg ikke kan gennemføre løbet..... Ja, ved det godt det er lidt skørt, men sådan er det. Bum... Når jeg engang har løbet 10 halvmarathons slapper jeg måske mere af omkring det.

En god bekendt, som er løbetræner, talte jeg med om netop programmet og hvad jeg skal gøre. Han er altid god til at give tips og gode råd og han sagde at jeg ville ville forbavset over hvor hurtig jeg bliver på de korte ture, når de lange ture ryger i benene. Og han har jo ret. Det er ret vildt.
Jeg sætter langt fra rekorder hver gang, men kan se at der sker noget.
Nu er andre også begyndt at kommentere min krop og de forandringer den gennemgår. Min vægttab ligger stadig omkring de 7 kg, men der sker noget med min "figur". Spiser som en mejetærsker i øjeblikket, så tror ikke jeg taber mig så meget mere, men får stærkere muskler og forhåbentlig en strammere røv ;)

Og det stopper jo ikke her. Skulle jo gerne kunne sætte kryds ved alle de 4 på dette billede ;)


For jeg vil rigtig gerne løbe  Aarhus City Halvmarathon også. Og som så mange andre, var jeg lige lidt for sent ude. Øv.... Men så kom der jo som bekendt 2000 ekstra pladser, så jeg håber og krydser alt hvad der krydses kan, og satser på at få et af dem når de frigives på fredag.

Indtil da fortsætter jeg mine løbeture. Imorgen står den på 10 km langs vandet og i skoven inden jeg skal på job.
Jeg har ligget lavt i hastighed siden weekenden, 5:50 - 6:00, men håber at det bliver bedre imorgen. Skulle gerne ned på de 5:30 - 5.45 igen.

Jeg håber det lykkes imorgen og at benene vil samarbejde.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar