onsdag den 19. februar 2014

1/3 down - 2/3 to go

Så er jeg igennem 1/3 af min træningsplan.

Jeg valgte en plan på Runkeeper, der hedder Beginner Half Marathon to finish, som er lavet af Jeff Gaudette. (Ikke at jeg ved hvem han er, men det står der, så kan i selv tjekke). Det var nemt, da jeg bruger Runkeeper i forvejen og har gjort det i flere år.

Sidst jeg var på vægten sidst i januar, havde jeg tabt 5,8 kg siden 2.1. og 35 cm fordelt på talje, hofte, bagdel, lår og knæ. Jeg har ikke været på vægten længe, da jeg tørnede ind i et ædeflip af rang i midten af uge 7 :D
De første 6 uger af 2014 "overlevede" på 1200 kcal om dagen og det kan man jo ikke i længden, men det gav mig det startskud, som jeg havde brug for. At få de første 5 kg til at forsvinde, så lårene ikke skrabede (så meget) mod hinanden, og at jeg kunne holde ud at sidde ned, når jeg havde jeans på.

Det meste af uge 7 gik op i hygge, chokolade, arbejde og løb.
Jeg har indtil nu ikke misset et træningspas og har heller ikke tænkt mig at gøre det. Det handler om planlægning og om at stå MEGET tidligt op om lørdagen.

Jeg har mærket en tydelig forskel på min energi og min fart efter kalorie-indtaget er sat op til ca 1500 kcal.
Jeg har i denne uge sat en ny 1km rekord, en ny 5km rekord, en ny mil-rekord og haft overskud i benene, selv efter 10 km. Det er jo super fedt og så må de sidste 3-5kg ryge senere.


Jeg føler mig stærk, sund og i ret god form her efter 6 uger og det er skide fedt, for at sige det pænt.

Jeg kan mærke min krop forandrer sig, tøjet sidder anderledes, og strammer ikke mere. Jeg sover fantastisk om natten og min fordøjelse, som jeg ellers bøvler med tit, er ret god. For dem af jer der har samme udfordring, ved hvor forfærdeligt det kan være, når maven vrøvler.

I takt med at kroppen ændrer kurs, så gør min tankegang også. Jeg begynder vel at tænke som en løber, hvis der er noget der hedder det. Jeg planlægger efter det, og nyder hvert skridt. Men det er også tankevækkende hvor meget planlægning der er i et lille hobby-projekt som dette er. Jeg tænker hele tiden fremad, hvornår skal jeg løbe næste tur, hvor og hvor langt. Tirsdag og torsdag er ikke noget problem, men weekenderne giver mig lidt udfordringer. Lørdagens 5 km kan løbes kl 5.30 før job, søndagens lange tur (som kun bliver længere - MEGET længere) er straks værre. Enten er det tidlig morgen eller også sent på eftermiddagen, tidlig aften. Indtil nu har det været rimeligt nemt, men der kommer søndage, hvor jeg bliver udfordret på tiden. Godt vi har lysere tider i sigte.


Jeg har planer om at veje og måle mig til 1.3. Så må vi se hvad det er blevet til.
Jeg har for lavt stofskifte som jeg medicineres for og det er der ved at være styr på nu. Men også derfor er det sværere for mig at tabe mig, og jeg kan ikke forbrænde det samme antal kalorier som andre gør ved samme aktivitet. Min energi er lavere og min krop kører i "et lavere gear". Det svarer til at du kører på motorvejen med 120 km/t og jeg kører i nødsporet med 50 km/t.
Jeg har sat mit kalorie-indtag lavt, for lavt - vil nogen mene, men det er fordi det virker for mig. Har du en bedre ide er du meget velkommen til at give mig et godt råd. Jeg tager gerne imod :)
Dette løbe-univers er helt nyt for mig - jeg har meget at lære. Men jeg er på vej.
Imod de 21 km.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar